Jak wykonać poprawne zdjęcia do panoramy

Opublikowano 18.01.2011

głowica panoramiczna umożliwia precyzyjne wykonanie zdjęć panoramicznychKilka podstawowych zasad przy robieniu zdjęć do panoram sferycznych, o których koniecznie należy pamiętać. Trzymanie się tych zasad gwarantuje późniejsze, bezproblemowe złożenie panoramy w programie do łączenia zdjęć np. PTGui, czy darmowy Hugin.

1. Korzystamy z obiektywu fish-eye o kącie widzenia 180st w poziomie, potrzebny będzie także stabilny statyw i głowica panoramiczna z poziomicą. Ostatnio na rynku pojawiły się tanie obiektywy firmy Samyang/Falcon, które można nabyć na Allegro za ok. 800 PLN. Głowicę panoramiczną najprostszej konstrukcji można już kupić za ok. 170 PLN w sklepie QTVR Heads.

 

2. Głowica panoramiczna jest nam potrzebna, aby robiąc zdjęcia obracać aparat wokół punktu nodalnego naszego zestawu fotograficznego (aparat+obiektyw).

 

punkt nodalny

 

Gdy nie mamy głowicy panoramicznej, możemy robić zdjęcia nawet "z ręki", zawieszając na lince zawiązanej wokół obiektywu tzw. wahadełko. Pierwszą panoramę wykonałem w ten sposób, że zawiesiłem na standardowym zoomie 17-55 mm cyfrowej lustrzanki ładowarkę od telefonu, która wisząc nad upatrzonym punktem na podłodze, wyznaczała mi punkt wokół którego obracałem aparat.


3. Używamy wyłącznie trybu manulanego naszego aparatu, czyli samemu ustawiamy balans bieli, przysłonę i czas. Należy też ustawić możliwie najniższą wartość ISO, aby wyeliminować szumy, jednak wybór ISO w głównej mierze zależy też od sposobu wykonwyania ostatniego zdjęcia - nadiru (patrz pkt. 7).

 

4. Wyłączamy Auto Focus i ustawiamy ręcznie ostrość na nieskończoność.


5. Jeśli korzystamy z obiektywu fishe-eye ze zmienną ogniskową, to przed zrobieniem zdjęcia należy się upewnić, że ogniskowa nie została zmieniona, i że wybraliśmy najmniejszą możliwą ogniskową.

 

6. Zdjęcia wykonujemy aparatem w pozycji portretowej na  tzw. "zakładkę", czyli tak aby kolejne zdjęcie pokrywało się z poprzednim co najmniej w 30%.

zdjęcia do panoramy robimy na 30% zakładkę

7. Korzystając z obiektywu o kącie widzenia 180 st, robimy od 6-8 zdjęć w poziomie + zenit (góra) + nadir (dół).

zenit i nadir i zdjęcia boczne

 

8. O ile ze zrobienie zenitalnego zdjęcia nie ma problemu - po prostu odchylamy aparat na statywie do góry i robimy zdjęcie, to z nadirem zwykle są problemy, gdyż w polu widzenia znajdują się nogi statywu. Problem ten można łatwo rozwiązać:

    * w sytuacji gdy robimy zdjęcia na zewnątrz i używamy krótkiego czasu (przy słabym świetle można od razu ustawić wyższe ISO), wystarczy, że odsuniemy nasz statyw na bok i wykonamy zdjęcie z ręki, odchylając się i wysuwając ramię, tak jakbyśmy robili to ze statywu z wysięgnikiem celując w dół.
    * używając odpowiedniego statywu z łamanym w poziomie ramieniem np. Manfrotto 19x

 

 

Warto przemyśleć w swoich wydatkach zakup takiego statywu, który umożliwi nam zrobienie doskonałych zdjęć w każdych warunkach oświetleniowych. Jednak i tak zawsze warto dla bezpieczeństwa zrobić kilka zdjęć wiecej, aby wybrać to najlepsze, szczególnie kiedy robimy nadir z ręki. Przeszkadzające nam elementy np. nasze nogi, nogi statywu, będzie można potem wymazać w programie graficznymi i zapisać potem do tiff'a (jpeg nie obsługuje przezroczystości).

Popularne wyświetlacze panoram

Opublikowano 17.01.2011

lista wyświetlaczy do panoram sferycznych i cylindrycznychDo wyświetlania trójwymiarowych panoram potrzebne jest dodatkowe oprogramowanie. Pierwszym oprogramowaniem do wyświetlania panoram było oprogramowanie firmy Apple, wyświetlające panoramy w formacie mov. Choć format mov umożliwia nam wyświetlanie panoram w bardzo dobrej jakości, to jednak nie daje takich możliwości konfiguracyjnych co Flash czy Java. Poza tym format mov nie jest wspierany przez systemy Linux/BSD.

Na szczęście w ostatnich latach powstało dużo innych, równie doskonałych wyświetlaczy co Quick Time. Wyświetlacze te możemy podzielić na trzy zasadnicze kategorie:

   1. Wyświetlacze oparte na wtyczce FLASH firmy Adobe - 99% wszystkich komputerów posiada zainstalowany plugin
   2. Wyświtelacze bazujące na wirtualnym środowisku JAVA firmy Sun Microsystems - 81 % wszystkich komputerów posiada zainstalowaną Javę
   3. Wyświtelacze bazujące na oprogramowaniu Apple - 63 % wszystkich komputerów osobistych
   4. Pozostałe pluginy, standardowo nie instalowane przez większość użytkowników - brak danych

(Źródło statystyk ze strony Adobe)


WYŚWIETLACZE FLASH


Krpano
Krpano Gesellschaft mbH, Austria
www

cena/licencja:
30 euro + vat (1 domena)
90 euro + vat (bez limitu domen)

Wyświetlacz panoram o ogromnych możliwościach konfiguracyjnych. Cała konfiguracja zapisywana jest w pliku xml. Integracja z mapami Google, wyświetlanie panoram globalnych ( także efekt przejścia z panoramy globalnej do sferycznej ). Bardzo ładnie i prosto opisane API na stronie producenta. Dobre wsparcie na forum.

 




Flash Panorama Player
www

cena/licencja:
215 PLN

Bardzo popularny player, łatwy w konfiguracji, aczkolwiek działa tylko ze zdjęciami kubicznymi (6 zdjęć), które należy nazwać wg pewnego klucza. Nie posiada aż tak bogatych możliwości konfiguracyjnych co Krpano, choć dużo łatwiejszy w konfiguracji.

 




Pano2VR Flash Garden Gnome Software
www

cena/licencja:
70,80 euro - licencja do użytku osobistego
178,80 euro - licencja dla firmy

Pano2VR to w zasadzie program którym w łatwy sposób wygenerujemy gotową panoramę z punktami (Hotspots), umożliwiającymi przejście do innej panoramy. Program potrafi także generować panoramę w formacie QuickTime'a, a także tzw. transformacje. W łatwy sposób możemy też stworzyć własną skórkę do kontrolerów, albo importować do projektu skórkę pobraną np. z forum strony producenta. Warto obejrzeć przed pracą z programem, screencasty na stronie producenta. Polecany panoramistom, którzy nie potrafią, albo nie chcą potrafić skonfigurować krpano, czy pure player'a.

Mnie jednak odstrasza zbyt wysoka cena produktu i brak możliwości dynamicznego generowania panoram z plików jpeg (np. na stronie www) za pomocą xmla.

 




Pure Player for Flash
ImmerVision, Kanada
www

cena/licencja:
darmowy

Niby darmowy, ale potrzebuje pliku IPV, który trzeba wygenerować za pomocą programu kupionego na stronie producenta...

 




pan0 S-Mode LTD
www

cena/licencja:
darmowy

To chyba jedyny jak na razie darmowy, i gotowy od razu do pracy player Flash. Możliwości może ma i skromne, ale jest za darmo i co najważniejsze działa! Jedyne czego mi naprawdę brakuję to możliwoście tworzenia wirtualnych wycieczek i auto-obrotu.




panoramaForFree
Harald Kotte - visicam  Impressum
www

cena/licencja:
darmowy

Player jeszcze nie do końca dopracowany (duże dysformacje w obecnej wersji), ale przyszła wersja playera wygląda obiecująco, warto więc co jakiś czas zaglądać na podaną stronę www. W chwili obecnej wyświetlacz obsługuje zdjęcia kubiczne, i wymaga posiadania kompilatora AS3/Flash.

 

 

 


 


PanoSalado / SpinControl
PanoSalado.com and SpinControl:VR, LLC
www

cena/licencja:
engine PanoSalado wraz ze źródłami - darmowy
SpinControl - płatny, albo demo

PanoSalado to darmowy engine, bazujący na papervision 3D. Przednia zabawa dla programistów Action Script - gwarantowana. Spin Control to interfejs do produkowania panoram działajacy w oparciu o Adobe Air. Na stronie można ściągnąć wersję demo z ograniczeniami.

Jak zrobić, złożyć panoramę cylindryczną na Ubuntu

Opublikowano 17.01.2011

hugin darmowy program do składania panoramJak zrobić, złożyć panoramę cylindryczną na Ubuntu darmowego programu do robiena panoram pod Linux, Windows.

W sieci można znaleźć wiele tutoriali o tym jak wykonać panoramę cylindryczną od początku do końca, jednak w tym tutorialu przedstawię sposób na wykonanie takiej panoramy za pomocą darmowego oprogramowania na platformie GNU/Linux.
A więc do dzieła!

Jeśli nie masz Ubuntu, a bardzo chciałbyś mieć ten system na swoim dysku, nie tylko na potrzeby tego tutoriala, to możesz go ściągnąć legalnie, albo zamówić za darmo na  Ubuntu.com

Instalacja programu Hugin na Ubuntu 8.10

1. Instalujemy program Hugin wpisując w terminalu:


sudo apt-get install hugin


2. Po pomyślnej instalacji Hugin'a edytujemy repozytoria wpisując w terminalu:


sudo gedit /etc/apt/sources.list


i gdzieś na końcu pliku dodajemy linijkę z repozytoriami ze starszej wersji Ubuntu:


# stare repozytoria dla autopano-sift-c - lepiej potem usunąć ten wpis
deb http://ppa.launchpad.net/intipunku/ubuntu hardy main


Zapisujemy plik i aktualizujemy repozytoria wpisując w terminalu:


sudo apt-get update


3. Hugina mamy już zainstalowanego w kroku drugim, ale autopano-sift, skrypt, który znajduję punkty wspólne na kolejnych fotografiach nie działa, dlatego musimy go zamienić na nowszy odpowiednik czyli autopano-sift-c. Autopano sift-c został napisany w C, dzięki czemu nie potrzeba ściągać żadnych zbędnych zależności i bilbliotek śmiecących tylko w systemie. Niestety w repozytoriach dla Ubuntu 8.10 nie ma autopan-sift-c, dlatego musieliśmy dodać wpis z repozytorium do Hardy'ego. Teraz instalujemy autopano-sift-c wpisując w terminalu:

sudo apt-get install autopano-sift-c

4. Uruchamiamy Hugin'a w Programy>Grafika>Hugin Panorama Creator i wchodzimy w preferencje programu, czyli: Plik>Preferencje i wybieramy zakładkę Autopano. W polu autopano-SIFT wpisujemy:

autopano-sift-c

Dajemy OK. I już możemy zacząć pracę z programem. Proszę nie zapomnieć o wyrzuceniu zbędnego repozytorium dodanego w pkt. 2.
Praca z programem Hugin-sklejamy zdjęcia

Na zakładce Asystent postępujemy zgodnie z numeracją operacji, a więc:

1. Wczytujemy zdjęcia (jeśli w katalogu, oprócz jpegów są jakieś inne pliki możemy je przefiltrować w okienku na dole po prawej). Ważne jest, aby nie dodać za dużo zdjęć tj. aby ostatnie nie pokrywało się więcej niż w 40% z pierwszym.
Jeśli Hugin prawidłowo rozpoznał naszą ogniskową, zaraz po wczytaniu powinniśmy zobaczyć naszą ogniskową oraz wartość crop'a.

2. Naciskamy Wyrównaj.... Teraz zostaje właśnie uruchomiony skrypt autopano-sift-c, który znajduję punkty wspólne na kolejnych fotografiach. Jeśli wszystko zostało przygotowane starannie, po kilku minutach (w zależności od wielkości zdjęć i możliwości komputera)skrypt powinien zakończyć się pomyślnie. Jeśli zatrzymał się z błędami warto je przeanalizować, ale w 80% przypadków to źle przygotowane zdjęcia powodują błędy. Ostatecznie możemy też ręcznie dodać punkty wspólne, na zakładce programu: Punkty kontrolne, wybierając po lewej plik nr.0 a po prawej nr. 1 i przesuwając strzałeczką dalej po ręcznym dodaniu punktów. Warto wtedy włączyć opcje: automatycznie dostrój, dodaj, estymuj, co ułatwi nam ręczną pracę.
Po pomyślnym "wyrównaniu" zdjęć powinno nam się pojawić okno z podglądem wykonanej już panoramy. Gdzie możemy zmienić np. środek naszej panoramy. Możemy teraz też skorzystać z innych opcji programu jak np. optymalizacja zdjęć (zakładka Exposure), ale lepiej to zrobić potem w zewnętrznym programie.

3. Tworzymy zdjęcie panoramiczne. Do wyboru przy eksporcie mamy kilka formatów plików Tiff, Jpeg, PNG. Opcje eksportowania są dostępne na zakładce Składacz. Domyślnie jest ustawiony Tiff, który zajmuje dużo miejsca, ale jest formatem najmniej stratnym (można wybrać też formy jego kompresji).
Samo tworzenie panoramy trwa dosyć długo, dlatego warto w tym czasie nie obciążać swojego komputera innym programami np. Firefoxem wyświetlającym właśnie panoramę w formacie Flash.
Gotową panoramę na pewno trzeba będzie dokładnie obejrzeć w skali 1:1, czy nie ma jakichś nieprawidłowych przesunięć, a następnie przyciąć u góry i u dołu nierówności. Jeśli utworzyliśmy duży plik w formacie Tiff to możemy spróbować otworzyć go w Gimpie, jeśli nasz komputer nie daje rady z dużym plikiem, możemy go zamienić na np. PNG za pomocą Imagemagick wpisując w konsoli:

convert nazwa.tiff nazwa.png

Na tym etapie możemy też dostroić kontrast/kolorystykę naszej panoramy. Polecam do tego celu zamiast Gimpa profesjonalny program do obróbki fotografii Raw Therapee.
Nasz plik po przycięciu musimy teraz jakoś wyświetlić. Ale to już temat następnego rozdziału tutoriala.
Wyświetlenie panoramy w PTViewer

Niestety za pomocą PTViewer'a napisanego w Javie nie można wyświetlić zbyt dużej panoramy, ale i tak warto użyć właśnie tego appletu chociażby dlatego, że większość parametrów konfiguracyjnych znajduje się w pliku html, który możemy zawsze i wszędzie wyedytować za pomocą notatnika.
Poza tym, założeniem tego tutoriala, jest stworzenie od A-Z panoramy za pomocą darmowych i ogólnodostępnych (w tym przypadku w sieci) narzędzi, a także promocja ideologii wolnego oprogramowania.

1. Ściągamy stąd spakowany plik z przykładem i PTViewer'em.
2. Rozpakowywujemy i wchodzimy do katalogu PTViewer_przyklad gdzie otwieramy np. Firefoxem plik index.html
3. Aby, zbudować własną panoramę, wystarczy skopiować swój plik utworzony w Hugin'ie do katalogu z przykładem i zmienić nazwę na obraz.jpg (mój przykład można śmiało skasować).
4. Po szczegóły podstawowej konfiguracji zapraszam tutaj.
Panorama fullscreen w darmowej wersji Pure Player'a

1. Ściągamy archiwum z przykładowymi plikami stąd i rozpakowywujemy je.
3. Ważne jest, aby plik nie był za duży max. do 3.5MB inaczej panorama będzie nam się za długo ładowała. Doskonałym narzędziem do pomniejszania dużych zdjęć (Gimp okazał się za wolny i mało oszczędny), jest program mtPaint, który jest dostępny w repozytoriach Ubuntu, aby go zainstalować wpisujemy w terminalu:

sudo apt-get install mtpaint

Aby zmniejszyć obrazek wchodzimy w programie do Obrazek>Scale canvas i pomniejszamy do wysokości ok. 1200-1800 pikseli.
4. Sprawdzamy rozmiary obrazka który chcemy wyświetlić, w przykładzie plik ma rozmiary:
-szerokość 2934 piksele
-wysokość 603 pikseli
5. Aby poprawnie wyświetlić panoramę cylindryczną musimy wykonać obliczenie. Instalujemy więc octave, wpisując w terminalu:

sudo apt-get install octave

Uruchamiamy program wpisując w terminalu:
octave
I dokonujemy obliczeń wg rozmiarów obrazka w przykładzie:

octave:1> atan(603*3.14/2934)
ans = 0.57309
octave:2> ans*57
ans = 32.666

Tylko w pierwszej linii wpisujemy rozmiary naszego obrazka, a więc: atan(wysokość*3.14/szerokość), a otrzymany wynik mnożymy przez 57, aby wyszło nam w stopniach.
6. Edytujemy teraz plik cylinder.xml z przykładu wpisując wynik do minTilt i maxTilt, w minTilt nasz wynik przyjmuje wartość ujemną. Warto przestudiować resztę ustawień, korzystając także z dokumentacji dostępnej na stronie ImmerVision. To wszystko .

Fotografia wirtualno-przestrzenna

Opublikowano 17.01.2011

fotografia wirtualno-przestrzennaCo to jest wirtualna panorama?

Wirtualna panorama (ang. Virtual Reality Photo) to panoramiczny obraz o rozpiętości większej niż 180 stopni w horyzoncie, wyświetlany za pomocą specjalnego wyświetlacza, umożliwiającego rozglądanie się w głąb jak i dookoła. Obraz powinien także zmieniać swoją perspektywę tak, aby oglądający odnosił wrażenie, że rzeczywiście rozgląda się dookoła.

Wyświetlacze panoram, które tylko przesuwają w poziomie zdjęcie nie są wyświetlaczami VR (Virtual Reality). Oczywiście panoramiczny obraz,  wyświetlany za pomocą takiego wyświetlacza dalej jest obrazem VR, i dlatego np. panoramiczne zdjęcie zrobione 100 lat temu, konwertowane do odpowiedniego formatu za pomocą  wyświetlacza spełnia wymogi obrazu wirtualno-przestrzennego.
 
Równie dobrze namalowana na płótnie farbą olejną panorama, pokazana jako film QTVR (Quick Time Virtual Reality), albo za pomocą odpowiedniego apletu Javy da nam takie same zmiany w perspektywie, jak i zdjęcie zrobione współcześnie.

Jako ciekawostkę można dodać, że projekcja cylindryczna używana przy przy panoramach cylindrycznych została wynaleziona, a następnie opatentowana w 1796 roku przez malarza Robert'a Bakera z Edynburga.

Początki fotografii wirtualno-przestrzennej

W roku 1991 amerykańska firma Apple Computer wprowadziła oprogramowanie QuickTime, które jest do dnia dzisiejszego jedną z najbardziej popularnych metod prezentacji multimediów, filmowych trailerów i wirtualnych panoram.
QuickTime VR została zaprezentowane jako dodatek do  QuickTime'a w 1994 roku.

Oficjalne wsparcie dla wirtualnych-panoram nastąpiło w styczniu 1995 roku, a w sierpniu 1997 wydano oprogramowanie do sklejania zdjęć QTVRAS  ( QuickTime VR Authoring Studio ).
Wsparcie dla panoram sześciennych ( Cubic QTVR ) zostało wprowadzone w QuickTime 5 w październiku 2000r.

Główną zaletą fotografii wirtualno-przestrzennej, jest to że nie potrzeba do jej tworzenia żadnych specjalnych aparatów (kamer), gdyż obrazy łączymy na komputerze za pomocą jedynie oprogramowania.

Do dzisiaj powstało wiele innych wyświetlaczy panoram, ale jak na razie technologia QuickTime VR jest jedną z najlepszych jeśli chodzi o jakość, szybkość i możliwość wyświetlania panoramy w trybie pełnoekranowym.

<< < 12